tydligen lata, därför vi inte får jobb.

Igår fastnade jag framför tv:n. "Kvällsöppet med Ekdal" där det disskuterades angående de "lata 80-talisterna" och jag blev minst sagt förbannad på vissa av debattörerna. Jag kan själv hålla med om att det finns dem, speciellt i den yngre skaran 80-talister som har en lite skum syn på livet och gärna vill ha saker serverat men här valdes det att generaliseras stort och brett. Orsaken till att man går utan jobb är tydligen den att man helt enkelt är lat, kort och gott. Starka debattörer för detta var folk vid namn såsom Atladottir och Stäel von Holstein. Det måste väl ändå vara folk av vanlig knegarklass? nej, skulle inte tro det. Margret Atladottir, chefredaktör för Nöjesguiden och också hon 80-talist, menar på att arbetslösheten bland ungdomar helt klart beror på att de är lata . För att få ett jobb är minsann inga problem. Allt sagt med en lagom fisförnäm överklassattityd och man kan kan ju fråga sig hur mycket hennes bakgrund spelar in. Hon säger sig själv ha upplevt arbetslösheten men att hon då jobbat gratis genom att skriva en massa, jobbat för småpengar, någon hundring här och hundring där under långt tid och på så sätt gjort sig en karriär. Min undran är då hur i helvete hon överlevde under tiden för dagens regler gällande A-kassa och dylikt gör ju detta i princip omöjligt. Ryktena säger att hon har gjort både det ena och andra nere i malmö för att ta sig framåt i karriären och klara dagen, något som inte rekommenderas för svensk ungdom...Det faktum att vi i Sverige sparkar i princip alla ungdomar just nu , sist in-först ut, verkar hon ha missat totalt och har därför ingen som helst förståelse för att folk går utan jobb. Vi är enligt henne bara lata. En riktig omgång stryk är vad dumjäveln borde få så hon kommer ned på jorden då de flesta äldre 80-talister garanterat har jobbat mer och hårdare än vad hon någonsin har för att dricka rödtjut 7 dagar i veckan samtidigt som man särar på benen kan väl knappast ansés som ett jobb...dumjävel!
Johan Stäel von Holstein, entreprenör, Har en lite annan syn på det hela men en väldigt skev sådan om än jag kan ge honom lite rätt gällande vissa saker. Han verkar ha fastnat en bra bit tillbaks i tiden då de garanterat var lättare att starta ett företag och få det att gå runt. En tid där folk inte var lika benägna att sitta på slantarna och konkurrensen var betydligt mindre. För han menar på att folk ska kasta sig rakt ut, starta företag högt och lågt för har man minsta lilla vilja så blir man framgångsrik eller åtminstone klara sig. Eller varför inte dra till USA och jobba? behöver jag påpeka hur stor arbetslösheten är i USA just nu? Men hallå, vakna! Risken är nog snarare att vi isåfall har en väldigt stor del skuldsatta människor som alla står och trampar utanför socialkontoret innom ett år eller två och inte har en riktig chans att komma tillbaks. Allt tyder på att folk konsumerar mindre och mindre och istället spar sina pengar. Då är det inte direkt läge att satsa på något som bygger att man behöver en högkonjunktur. dumjävel!
Det skrevs lite om "generationskriget" på "wendela" (del av aftonbladet) här under gårddagen och man kan bli rätt ilsk på en hel del av kommentarerna som skrivs av 40-talister och andra helt oförstående ting felaktigt kallade människor.


, , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Sofie

Men öh! att sära på benen för pengar är ju världens äldsta yrke.

2009-04-24 @ 14:01:19
URL: http://philosofie.blogg.se/
Postat av: Johan Staël von Holstein

Hej.

Jag gick ut gymnasiet med skit betyg. Fram tills dess hade jag tagit de jobb som fanns att få på sommarlov och helger. Oftast jobbade jag dubbelt för att tjäna lite mer. Jag har aldrig kunnat spara och pengarna gick alltid snabbt. Efter lumpen luffade jag runt i Europa i flera år och lärde mig på det viset en massa språk, en massa om olika kulturer och att klara mig själv. Sedan fuskade jag mig in på ekonomlinjen där jag började som 26 åring. När jag gick ut 3 1/2 år senare hösten 92 fanns det inte ett jobb. Vi hade gått från 15 arbetslöshet till 10% på 12 månader. Alltså ungefär som nu. Jag hade inte en krona. Då erbjöd jag mig att jobba gratis för att visa vad ag gick för. Det ena gav det andra och på den vägen är det. Idag akn du starta bolag för ingenting och använda Internet för att nå världen. Det är bara att köra igång!



Johan

2009-04-27 @ 17:28:43
URL: http://www.staelvonholstein.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0