18-årsgräns på energidryck, dumjävlar!

Igår kunde man läsa i aftonbladet hur det införts förbud mot energidrycker i Sandviken. Hela artikeln finns att läsa här.
Hur sjukt är inte detta? Vart är vårt samhälle på väg? Vad kommer härnäst? Skall vi informera våra småbarn att de får vänta med lördagsgodiset tills de fyllt 18 bara för att de blir lite hypade av sockret? Man kan ju fråga sig själv vilken sorts samhälle vi vill ha. Ett där folk får lära sig att ta eget ansvar, växa upp och ta kloka beslut, eller ett där andra bestämmer allting åt en till dagen man dör utan att man egentligen lärt sig något genom förbud och gränser. Tyvärr lutar trenden åt det senare alternativet vilket man kan se tydligare och tydligare. Ungdomar försörjs längre och längre av vuxna, vuxna förlitar sig på att andra löser deras problem o.s.v. Nej, låt folk tänka lite själva, det fungerar ju i andra länder. Titta t.e.x på medelhavet, där klarar de av att hantera såväl alkohol som tobak utan åldersgränser just p.g.a att de fått chansen att lära sig och ta lite eget ansvar. Här i Sverige är vi fortfarande som små barn utan självkontroll och nu skall alltså ungdomarna i Sandviken inte ens få bestämma över sin energidryck...Vart är vi på väg!? Dumjävlar!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med!!!



För fan man kan ju inte sätt åldersgräns på allt som är lite farligt!! Varför inte sätta ålders gräns på godis,kips och läsk fö det blir man ju fet av!!! Det är ju så jävla överdrivet!!VF sätter dom inte ålders gräns på kaffe då??



50 år på kaffe säger jag bara!!!!

2009-03-22 @ 22:16:19
Postat av: ....matte

asså , det är nog det mest idiotiska beslutet någonsin. Bara för att några lärare tror att ungarna blir speedade av energidrycker. Jag dricker ofta på helgerna o jag blir inte speedad av det. Möjligt vis lite piggare ....... Och dom har satt 18års gräns på ICA vid min skola också...... Men som tur är finns en till Affär lika nära :P

2009-03-24 @ 21:34:37
Postat av: natasha

antagligen är alla ni som skrivit det här under 18 och totala töntar eftersom att ni ens lägger ner tid på att skriva om det här. det är bevisat farlgit för hälsan och det finns flertal bevis på överkonsumtion bland unga utav drycken. taurin är giftigt och alltså i en störra mängd lika farligt som alkohol i längden. dessutom är ni barn inte fullt utvecklade och har stora chanser att dö utav det här om ni överkonsumerar. så knip käft och va nöjda, för i framtiden om ni nu fortfarande lever så kanske era barn får en framtid ! fuck off

2009-03-25 @ 10:45:49
URL: http://nashone.blogg.se/
Postat av: jocke

Orka att man bryr sig om vad folk äter, drycker. Det är löjligt att sätta åldersgränser på allt! Man ska ju få ta egna beslut om sin hälsa man ska ju inte ha någon som tar de beslutet åt en! Jag tycker att man ska lita mer på ungdomarna ialla fall på dom flesta. Det är föräldrarnas jobb att bestämma vad barnen får i sig!

2009-03-25 @ 15:22:55
Postat av: Sonny

Inte för jag är en energidrick missbrukare, men detta gör endå mig förbannad.



Natasha, ta skjut dig själv.. folk slänger i sig vad dem vill om du är så jävla rädd och bekymrad över att dina barn inte ska dricka energidryck så är det något du får se till att dem inte gör då! Men hur långt ska detta gå, detta är ett patetiskt beslut som väcker arga känslor hos tonåringar, sitt inte där era jävla kärringar och äckliga gubbar som sitter och säger "jaaaah, men vi gör det ju bara för barnens skull, lovar vad ända unge har sagt att dom skulle vilja hänga er alla i närmaste lykstolpe. Skulle du kanske vara i samma ålder som oss kanske detta också skulle få dig att bli lite förbannad, eftersom man kan inte sätta åldersgräns på vad ända skit som finns i butiken.

2009-03-25 @ 20:34:38
Postat av: www.hampezz-2009.webs.com

patetiskt

2009-03-27 @ 23:17:38
Postat av: Simon

Kankse är jag en aning seg på att kommentera, då jag googlade energidryck och hamnade här.



Iallafall, jag tycker att det borde finnas en åldersgräns, jag är 19 år och om jag är omogen, så är antagligen Ni snorungar också, vem fasen börjar en mening med: ta skjut dig själv?



Seriöst skärp er, som Natasha skrev i tidigare inlägg, det är verkligen inte hälsosamt, och vad jag vet så är de flesta som överkonsumerar t.ex red bull folk som försöker hålla sig uppe länge, köper en platta/back och bara dricker. Det är ju för fan farligt!



Jag dricker enbart en energidryck om jag måste, som i det här fallet, jag har jobbat natt då jag blivit uppringd två timmar innan passet och ska åka till mitt andra jobb om ungefär en timme, för att inte somna dricker jag en red bull, negativt, men har ju inget annat val. hatar ju kaffe :p.



Problemet är också att när man druckit en red bull slår den till efter ett tag och man blir pigg, men efter ett tag tappar man sockerruset och man blir helt hängig, ungefär som man får en smäll.



Iallafall barn, drick inte energidrycker, prova det när ni blir äldre.



Btw har ingen källa, men har för mig att en snubbe i UK hade druckit 20 redbull för att hålla sig vaken, han åkte dit på rattfylla.

2009-06-11 @ 10:31:43
Postat av: Emil Marklund

SÅ JÄVLA KORKADE DOM E! nu kan jag inte köpa monster energy ):::

2009-11-29 @ 19:53:45
Postat av: -_-

Postat av:

Håller med!!!



För fan man kan ju inte sätt åldersgräns på allt som är lite farligt!! Varför inte sätta ålders gräns på godis,kips och läsk fö det blir man ju fet av!!! Det är ju så jävla överdrivet!!VF sätter dom inte ålders gräns på kaffe då??



50 år på kaffe säger jag bara!!!!



2009-03-22 @ 22:16:19



Haha är grabben 10-12 bast? kips? :S

2009-12-06 @ 12:36:19
Postat av: VA FAN!

Det är SJUKT att man måste vara 18 år för att köpa lite Red Bull eller Burn! Jag älskar att dricka det! Dom ska ju skita i va jag dricker. Dom får dricka vad dom vill och det ska jag oxå få.

2009-12-07 @ 14:22:04
Postat av: :.:

killar det är inte farligt att dricka energidryck jag har druckit 6 monster 3 liter på en dag en gång ingenting hände med mig asså du kan dricka hur mycke som helst

energidryck är gott monster mummms energidryck är 100 gånger bättre än kaffe och godare än kaffe.

2009-12-08 @ 20:27:25
Postat av: pontus

hej det är väll lite över drivet att setta grenser på energidrynck.Då ska ni vell inte lemna kaffet framme va.Det här är ju löjligt 18 års grens på enegydryck.Jag tycker att alla ungdomar ska få drika energidyk dryk.jag är en som cyclar mycke då kan jag bli sugen på energidryk så snälla kan vi få köpa och dricka energidrynk igen

2010-01-08 @ 23:55:10
URL: http://nashone.blogg.se/
Postat av: johannes

jag tke också att det är totalt idiotiskt.

jag är tolv år förut drack jag (När det inte var åldersgräns)jag mådde inte konstigt av det någon gång.

2010-01-27 @ 16:41:32
Postat av: Lala

Nah, faktum är att min 7-åriga lillasyster drack något glas energydryck och kort därefter började skaka i kroppen och få hjärtklappningar. Och hon är frisk som en nötkärna annars, så nog finns det anledning till att det är förbjudet under 18 år. Nu slipper man i alla fall bara säga åt henne att inte dricka det :D för hon går inte nära skiten :P

2010-02-18 @ 12:10:43
Postat av: Anonym

det dör mer än 800 i trafiken varje år, FÖRBJUD! frukt är giftigt, FÖRBJUD! det finns folk som tar livet av sig, FÖRBJUD! utlandsresan kan resultera i våldtäkt och död, FÖRBJUD! flygplan störtar, FÖRBJUD! ingen som jag känner har fått biverkning av svininfluensavaccinet, men det finns tydligen de som har, FÖRBJUD! det dör varje år människor på sina arbeten, FÖRBJUD! Bästa är att inte födas överhuvudtaget, FÖRBJUD! jag har också fått hjärtklappning av energidryck vid enstaka tillfällen, antar att det var vid sådana tillfällen när jag redan var pigg! annars har jag varit nära döden många andra gånger men inte av energidrycker! första gången var på en cykel vid sju års ålder, FÖRBJUD!

2010-08-14 @ 12:56:34
Postat av: Anonym

När man läser era korkade kommentarer så får man ju klart bevis för att ni har tagit skada redan.....

2011-01-15 @ 02:28:14
Postat av: Anonym

Flertalet av er som skrivit här kan ju inte ens korrekt svenska, lär er t ex att skilja på orden enda och ända!

2011-01-15 @ 02:37:35
Postat av: Saga

Jag hoppas att du fortsätter med att uppdatera din sida - den har verkligen potential :D!

2012-03-19 @ 01:00:48
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0