Betala kommunalskatt, nödvändigtvis inte där du bor.

Så fick man hem deklarationen i brevlådan och jag blev lite skeptisk när jag läste att jag skulle betala över 32% i skatt trots att jag bor i kumla där vi har 31%. En snabb koll senare visar det sig att det avgörs vilken kommuns skatt man skall betala enbart utifrån vart man var folkboförd 1:a november. Jag bodde under 2007 i Hallsberg och flyttade första dagarna i Januari 2008 till kumla. Jag beskattades därför fram t.o.m 1/11 2008 efter hallsbergs skattetabell trots att jag hela året bodde i kumla enbart för att jag i slutet av 07 var folkboförd i hallsberg. vilka dumjävlar!
Måntro om man detta år den 29:e oktober skall folkboföra sig i Vellinge där de har lägst skatt, ca 28% för att sedan 2:a november återigen folkboföra sig i kumla. Då har man ju bara 28% skatt framöver trots att man bor i en kommun där det är 31%. nej så får man inte göra, det är olagligt. Men om jag istället gör samma sak fast med Ragunda kommun där skatten ligger på 34%, ja då är det helt lagligt. sjukt, icke-fungerande system säger jag bara där reglerna ändras beroende på om staten tjänar på det elelr ej. Klart som korvspad man skall betala efter där man bor. Nej, dumjävlarna får nog upprätta ett mer fungerande system.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0