det var då ett jävla liv! följt av dumjävlar hos instanser.

de som känner mig vet att jag bor i en mindre fastighet bestående av ett par butiker på undre plan och sedan enbart min lägenhet på övre plan. Jag har således inga egentliga grannar. Butiken rakt under mig har tidigare varit en sybutik men skall nu tas över av et nättidning och en viss renovering skall göras. När jag igår kom hem strax efter 22 blev jag en aning överraskad av att se folk i butiken fullt upptagna med att spackla och måla. Inte direkt normala arbetstider för sådana jobb men det var inget som störde mig då jag själv planerade att vara uppe ett tag. framåt halvt 12 började de ge upp. Strax innan sex imorse vacknade jag dock abrupt av att det small och brakade. jorå, de var tillbaks och nu i full gång med att hamra och köra slagborr i taket, d.v.s mitt golv. Jag vet inte vad som gäller i normala fall i hyres- och bostadsrätter men nog skall det vara hyffsad nivå på störningarna innan sju på morgonen och 10 på kvällen. Jaja, det var bara att gå upp. dumjävlar!
P.g.a att en annan varit verksam innom fordonsindustrin blev man som det så fint heter "mellan två arbeten" här strax efter nyår och det finns ärligt talat inget värre, eller jo, all byråkrati kring det hela! Mottog idag min spec. på arbetslöshetskassan och såg ett avdrag för medlemsavgift februari på 180:- och tänkte att något måste vara fel då jag betalat in mina räkningar i tid och rätt belopp. Det fungerar nämnligen så att grundavgiften är 131:-/mån och om man arbetar ytterligare en arbetslöshetsavgift på 180:-/mån, dvs totalt 311:-. När jag sedan besöker min a-kassas hemsida står följande text:

Man betalar inte arbetslöshetsavgiften för en månad om man under månaden varit arbetslös, inte förvärvsarbetat och också för hela eller någon del av månaden fått

·arbetslöshetsersättning

·aktivitetsstöd

·utvecklingsersättning

·sjukpenning

·rehabiliteringspenning

·aktivitetsersättning

·tidsbegränsad sjukersättning

dvs inga konstigheter. Men varför har då detta dragits från min arbetslöshetsersättning? jo, under samma text står sedan:

Man ansöker om befrielse från arbetslöshetsavgiften genom att skicka in blanketten "underlag för fastställande av medlemsavgift". Blanketten skickas ut av kassans regionkontor efter begäran.

Som att det inte redan vet vem som jobbar eller är arbetslös liksom. de vet ju mycket väl att man inte jobbar i.o.m att de skickar ut en ersättning, har minskat beloppet på räkningarna från 311:- till 131:- o.s.v. Men ändå måste man anmäla genom ytterligare en blankett att man inte vill betala de 180:- som tidigare var med på räkningen men som nu dras av ersättningen direkt (troligtvis för att man inte skall märka det). helt sjukt ju. dumjävlar!


Kommentarer
Postat av: Emma Larsson

Haha haha!! Det hær ær nog den bæsta bloggen jag læst på længe. Tobbe visade mig på jobbet och nu læster jag dina inlægg med STORT nøje. Ær trøtt på bloggar som enbart handlar om hur dåligt personen mår eller vad de ætit till frukost...handlat etc... ha det gott/ Emma

2009-03-14 @ 05:10:14
Postat av: milan

Ett stort tack ska du ha! Entligen någon som verkligen har nåt vettigt att säga och förklara saker och ting på ett enkelt och jävla förbannat bra och effektivt sätt. Det är ju faktiskt så att endast vi vanliga, vänliga och små behövande människor (sjuka, arbetslösa, utslagna, behövande) har ork, lust och kraft nog att tal ett tydligt och klart språk. Visst, behärskar man språket då behärskar man makten men i ditt fall ser man att det finns idioter, eller som du kallar dem - dumjävlar, kan också utöva sin makt över en, på fel sätt såklart. Byråkratin är uppfunnen för länge sedan av makteliten för att hålla oss små behövande människor i shack genom sina egna lagar och regler som de tolkar efter eget tyckande och troende; samtidigt är de lagarna skrivna på ett avancerat och svårt begripligt språk så att vi vanliga har väldigt liten chans att brottas med och vinna över. Samtidigt är vår handlingsutrymme väldigt begränsat pga. alla dessa bestämmelser så i slutändan har vi sällan nån stor chans att driva sitt ärende och hävda sin demokratiska rätt att leva och behandlas som värdiga människor. Blir man sjuk, sjukskriven, arbetslös mm. då är det kört. När man leser hur Arbetsförmedlingen behandlar folk - dig eller den där Tuula som blev straffad med indragen a-kassa för hon missat mötet på Af pga. att hon var tvungen att åka på sin mammas begravning, eller killen som var tvungen att tiga mat hos Frällsningsarme för att hans barn var hungriga och han inte hade råd att köpa mat pga. a-kassans fyra månaders förseningar osv. osv. Vilket samhälle lever vi idag, inte sant? Och allting pekar att det blir bara värre.

Jag är invandrare (med svensk medborgarskap) och har bott här i 13 år, är svårt sjuk (cancern)och arbetslös i åratal, men har kämpat mot överheten och slagits med byråkratin i så många år (nu går jag det via min blogg Daladissident) så att jag känner igen allting du skriver om. Bara problem och bekymmer för oss som plotsligt står utanför. Man får mindre pengar av staten, men man är fortfarande skyldig att betala alla räkningar i tid, annars... Som jag brukar säga - man får mindre för att betala mer, det är vårt öde. De rika får mer för att betala mindre (total motsats), men om det blir mer då är det inte så kännbart för dem.

Tack en gång till och kämpa på.

2009-05-13 @ 15:44:53
URL: http://www.blues.e-blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0